Mooi

Jij bent mooi precies zoals jij bent

Wanneer ben je mooi? Wat is mooi? En waar gaat het nu om? Vandaag mijn definitie van mooi! Lees je mee?

Wat zegt van Dale?

Het oog strelend; aangename gewaarwordingen teweegbrengend; schoon: een mooi schilderij,  niet moeders mooiste zijn, lelijk.

Definitie

Als ik van Dale moet geloven gaat ‘mooi’ vooral om de buitenkant. Het oog strelend en zelfs lelijk. Is dat nu werkelijk waar het allemaal om draait? Om de buitenkant? Ik betrap mezelf er regelmatig op dat ik denk ‘die is lelijk’ en een oordeel over iemand klaar heb terwijl ik die persoon zijn binnenkant niet eens ken. Dat is niet goed en daar baal ik van. Ik wil me veel liever richten op iemands binnenkant dan op de buitenkant van iemand. Het lijkt erop dat heel de maatschappij draait om de buitenkant. Als een product op een reclame mooi gepresenteerd word zal je het eerder kopen dan wanneer het product niet mooi gepresenteerd word. Mooi betekend in onze maatschappij slank en goed gekleed. Als iemand dik is word hij of zij niet zo snel mooi genoemd. Maar waarom dan? Ik ben er eens over na gaan denken, de definitie van mooi in Nederland en mijn conclusie is dat het voor een groot deel om de buitenkant. En dat is jammer. Ze zoeken modellen maar als je niet mooi genoeg bent word je afgekeurd. Terwijl ik denk dat mensen die mooi zijn aan de binnenkant veel meer uitstralen dan mensen die alleen mooi zijn aan de buitenkant. Het slaat toch eigenlijk nergens op dat er zo gekeken word naar het uiterlijk? Begrijp me niet verkeerd, het is belangrijk om er verzorgd uit te zien maar gaat het echt allemaal om de buitenkant? Waarom besteden we zoveel aandacht aan het uiterlijk, en minder aan het innerlijk? Make up op, en staan aarzelen voor de kast wat je vandaag aantrekt. En vervolgens eens bedenken hoe het vandaag met je innerlijk gaat? Nee, vaak niet. Ik doe het ook niet maar ik denk dat het belangrijk is dat we niet alleen zorgen voor ons uiterlijk maar ook voor ons innerlijk. Waarom knipperen we die tranen eigenlijk weg? Waarom doen we vrolijk als we eigenlijk chagrijnig zijn? Sta jezelf toe eens te huilen, laat die mascara maar eens uitlopen want het gaat niet alleen om de buitenkant. Wees dan maar eens chagrijnig. Laat iets van je innerlijk zien. Kijk ook eens naar je binnenkant, en luister naar je binnenkant. Kijk ook eens verder dan iemands uiterlijk. Wie weet hoe mooi dat aan de buitenkant lelijke meisje is. Geef mensen ook eens complimentjes over hun binnenkant, en niet alleen ‘wat heb je een leuk jurkje aan.’ Ik denk dat dat serieus een verschil kan maken. Ontdek jou mooie binnenkant en denk eens na over de definitie van mooi. Ga eens wat doen met die mooie binnenkant! Wees mooi vanbuiten maar bovenal vanbinnen.

Wat is jou definitie van mooi?

Geef een reactie

