Ik & koken?!

Tja, ik en koken, daar valt wel wat over te schrijven en dat is precies wat ik nu aan het doen ben; schrijven over koken. Het is namelijk nogal een haat- liefde verhouding tussen mij en koken.

Aan de ene kant is het een grote hobby van me maar aan de andere kant heb ik zo mijn bedenkingen tegen koken. Vroeger wilde ik mijn moeder vaak helpen in de keuken, aardappels schillen, groente snijden, ik vond het leuk. Ook bakte ik weleens een taart of een cake in het weekend. Het leek me ook best leuk om in de horeca te gaan werken.  Tot ik in de 3e van de middelbare school kookles kreeg. Toen zag ik de andere kant van koken en besloot ik dat ik nooit, maar dan ook nooit in de horeca wilde werken. Want wat een gestress was dat. We werden maar opgejaagd en waar het thuis vaak lukte, mislukte het op school. Ik besefte, dit is het echte koken. Ik liet aardappels aanbranden en de boterkoek was niet gaar. Ik sneed mijn vingertopje er bijna af en de appeltaart mislukte. Niet te vreten. Wat zeg je? Ja vreten want je kon het gewoon echt niet eten 😉 In het begin keek ik nog uit naar de kooklessen maar al gauw werd dat anders. En het afwegen dan, ik kreeg maar geen goed deeg en toen bleek dat ik het verkeerd had afgewogen. O ja, en laten we al dat aangebrande vlees niet vergeten…

Ik vond het zo’n gestress, je moest alles strak plannen en alles moest om dezelfde tijd klaar zijn. En glazuur, glazuur…Het is een vak apart hoor. Dan weer te weinig poedersuiker, dan weer teveel. Nooit was het goed. Te dik of te dun of met klontjes. En de soezen dan. Opzich ging het goed, alleen dat vullen niet. Ik maar vullen met die spuitzak en de vulling kwam er bijna aan de andere kant weer uit. En toen kwam de gevreesde dag, het kookexamen. Het moest echt…De aspergetaart brandde aan. Toen ik de soep ging blenderen spoot het overal heen…en wonder boven wonder ben ik geslaagd, jawel, je hoort het goed. Ik dacht altijd dat ik wel kon koken maar sinds dat examen ben ik toch gaan twijfelen, ook al ben ik dan geslaagd. Ik durf nog wel te koken en vooral bakken is een hobby. Ik bak regelmatig een taart of iets dergelijks. Het is leuk maar ik vrees voor het moment dat ik mijn eigen huishouden heb en hele maaltijden op tafel moet zetten. Conclusie: mijn verhouding met koken is enigszins verstoord…

Houd jij van koken?

20 Comments

  1. Knap geschreven Liek! Leuk om te lezen! Ik heb een hekel aan koken maar helaas komt het elke dag terug….Als we wat bijzonders eten dan komt dat van Jan. Die vind gelukkig bakken en koken wel leuk!

    Like

  2. Heey Liek! Eindelijk een artikel over bakken en koken! Daar had ik al zolang op verheugd! 🙂 Mijn hobby is bakken&koken! 🙂 Ik heb ook weleens dat ik heel erg zit te stressen… 😦 Ik moet ook zeker niet aan heelhollandbakt meedoen! 🙂 Echt super leuk artikel, moet je zeker nog eens doen! 🙂

    Like

  3. Hoi Liek, ik kan prima koken (al zeg ik het zelf), maar leuk vindt ik het niet. Het opeten gaat daarentegen toppie :), vooral ovenschotels. Jammie!

    Bakken vindt ik wel superleuk. En vooral nieuwe dingen proberen. Alleen de geur in huis al… Mmmhh

    Like

Geef een reactie

