Hoe een kaasliefhebber en een kaashater aan één tafel zitten

Wat is nu meer Nederlands dan een broodje kaas? Nou? Niets! Toch bestaan er mensen die kaas haten. Mijn vader houd ook niet van kaas maar daar valt mee te leven. Mijn oom daarentegen is een echte kaashater. Vandaag vertel ik alles over mijn kaas hatende oom en mijn kaasliefhebbende tante. Hoe is het mogelijk dat zij samen aan één tafel zitten?

Het is een hele belevenis om bij mijn oom en tante aan tafel  te zitten. En dan heb ik het nog niet over het feit dat de tafel gedekt moet worden. Want de kaasschaaf en de kaas moeten echt op tafel…En mijn oom weigert dat te doen, dus sjokt mijn tante dag aan dag met haar kaas naar de tafel. En met de kaasschaaf. Het gezicht dat mijn oom trekt als mijn tante kaas gaat eten is werkelijk abnormaal. Heel bijzonder om te zien. Mijn tante geniet van haar boterham, of twee, of drie met kaas en mijn oom durft amper in te ademen. De opmerkingen zijn niet van de lucht: ‘Wat een lucht.’ ‘Ik snap niet dat je dat kunt eten.’ ‘Ik word er misselijk van.’ ‘Ik kan zo niet genieten van mijn boterham in deze stank.’ ‘Ver-schrik-ke-lijk.’ Mijn neefje van drieënhalf eet geen kaas meer door mijn oom. ”Wij mannen eten geen ‘vieze’ kaas”  Dus. Wat een invloed zeg, beangstigend.

Toen mijn tante ziek was maakte mijn oom haar brood klaar. Brood met kaas. Wat een overwinning, heel dapper. Zonder gekkigheid, ik vind het echt heel knap van hem. Mijn tante verteld het volgende ”Hij maakte mijn brood klaar, met kaas. Maar hij durfde de kaas niet vast te pakken en pakte de plakjes vast met bestek” Zie je het voor je? Hi-la-risch. Het is me een stel hoor. Zouden ze het van elkaar geweten hebben toen ze trouwden? Toen ik een keer bij hen aan het logeren was legde ik voor de grap een stuk kaas op het bord van mijn oom. Nou, denk maar niet dat hij nog van dat bord at. Hij kon het niet waarderen. Ach, het is ook best heftig natuurlijk. Ook lag er een keer een sliertje geraspte kaas op de deksel van een pot. Die deksel ging uiteraard de gootsteen in.

Het is indrukwekkend om te zien hoe bang iemand is voor kaas. Toch wil ik niet alleen de negatieve kant benadrukken. Want echt, ze hebben het gezellig. Ik heb er bewondering voor hoe mijn oom dit volhoud. Want hij is dapper. Heel dapper.

Afbeelding via Pixabay.

 

16 Comments

  1. Haha, wat een leuk artikel! Ik kan me er helemaal een voorstelling bij maken. Mijn oom heeft toevallig net zo’n kaasfobie. Ik heb hem ooit voor de grap een kaasletter in plaats van een chocoladeletter gegeven. Ik heb hem nog nooit zo’n vies gezicht zien trekken!

    Like

  2. Wat een grappig artikel! Ik ben altijd erg verbaasd als mensen geen kaas lusten, of als ze bijvoorbeeld alleen gesmolten kaas willen. Had laatst ook een collega die een pizza zonder kaas bestelde, zo bizar!

    Liefs,
    Shalane

    Like

  3. Haha wauw, hier heb ik nog nooit van gehoord! Wel dat iemand kaas totaal niet lekker vind, maar zo ‘erg’ als dit heb ik nog nooit gelezen. Gelukkig houden je oom en tante het wel met elkaar uit, ondanks het meningsverschil over kaas, haha!

    Like

Geef een reactie

